Noul cadru legislativ privind utilizarea semnăturii electronice

Mai mult timp pentru recrutare, mai multă atenție pentru nevoile angajaților din partea departamentelor de HR și mult mai puțină birocrație.

”Efort, timp și bani irosiți. De noi și de majoritatea business-urilor din România.”

“Birocrația ne obligă să trimitem documente la semnat, către cei 60 de colegi angajați din toată țara.” Tudor Armand Ciuleanu, CEO & Founder la RebelDot. 

Ei bine, toate lucrurile de mai sus sunt istorie pentru cei care optează să migreze către digital. Legea privind utilizarea semnăturii electronice a fost adoptată în sfârșit în data de 5 mai anul acesta: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/242068 

 

”Această lege este rezultatul unui efort comun, demarat în guvernarea liberală de doamna ministru Violeta Alexandru, anul trecut, continuat de doamna ministru Raluca Turcan și cu o contribuție esențială a colegilor mei deputați din Comisia pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor și Comisia pentru Muncă și Protecție Socială” spune Sabin Sărmaș, Președintele Comisiei  pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor

 

Pe scurt, noul cadrul legislativ permite următoarele:

  • Angajatorii, împreună cu angajații, pot opta ca încheierea, modificarea, suspendarea și încetarea contractelor de muncă să se facă cu semnătura electronică avansată sau calificată. Important de menționat că semnătura avansată poate fi achiziționată sau dezvoltată inhouse de către firmele de tehnologie cu expertiză în domeniu.

  • Orice document rezultat la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă (pontaje, cereri de concediu, documente de SSM, documente care țin de procedurile interne, etc.) pot fi semnate cu semnătură electronică de orice tip sau cu sigiliu electronic. Pe scurt, odată semnat contractul de muncă, toată interacțiunea cu angajatul, în ceea privește relațiile de muncă, se poate desfășura online, fără să-l mai chemăm (mai ales dacă e remote) să semneze o mulțime de documente.

  • În cazul unui control, organele de control au obligația de a accepta orice document încheiat cu semnătură electronică, în relația angajatorului cu angajatul. Dacă un inspector vă solicită documentele în formă fizică, pe lângă faptul că odată printat un document semnat electronic, acesta își pierde valoarea juridică, vă recomand să-l rugați să recitească noile prevederi legale. Mai mult decât atât, puteți trimite toate documentele online fără a mai avea vizite la sediu.

  • Instruirea angajatului în domeniul securității și sănătății în muncă se poate face acum online. Dacă se optează ca instruirea să se facă online, dovada instruirii se poate semna cu semnătură electronică.

 

Dacă se poate educație online, este posibilă și instruirea SSM online, desigur, acolo unde tipul de instruire permite acest lucru.

 

În concluzie, mai mult timp pentru recrutare, mai multă atenție pentru nevoile angajaților din partea departamentelor de HR și mult mai puțină birocrație. Nici să nu menționăm confortul celor 5 milioane de angajați din România sau oportunitatea de dezvoltare de noi soluții software în domeniul relațiilor de muncă, pentru companiile de IT.

#digitalreform

Sursa: Sabin Sărmaș, Președintele Comisiei  pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor, 02.07.2021
https://www.linkedin.com/posts/sabin-sarmas-5832a835_digitalreform-activity-6815680451114491904-_KGe/ 

191 persoane au citit acest articol.

Horia Nes

Numele meu este Horia Neș sunt pasionat de digitalizare,  citesc constant despre proiecte noi si ofer consultanță pe partea de vânzari de solutii software.

0 Commentarii

Lasă un comentariu

Urmărește-ne