Digitalizarea companiilor româneşti înainte şi după declanşarea pandemiei

În ultimul an, Liviu Sima, antreprenor IT, spune că a observat o cerere pentru soluțiile IT integrate, care acoperă o serie de procese precum gestiune, track & trace și digitalizarea punctelor de vânzare.

Articol de Lidia Neagu pentru economica.net

“Estimez că, în 5-10 ani, piața de IT se va maturiza și că atunci vom discuta despre companii românești cu adevărat digitalizate.”

Înainte de pandemie mai degrabă doar companiile mari aveau un plan de acţiune,cu obiective, livrabile și indicatori de performanță. În cazul celor mici și medii, nu exista o strategie de digitalizare, iar acțiunile concrete de tehnologizare erau, mai degrabă, pe lista de “nice to have”, fiind întotdeauna amânate atunci când apăreau aspecte mai urgente sau când lista priorităților se aglomera.

„Pandemia, cu toate restricțiile și neajunsurile sale, a acționat ca un catalizator, accelerând procesul de digitalizare. Companiile au fost, astfel, nevoite să își regândească procesele și să le automatizeze. Din punctul meu de vedere, nu pregătirea din perioada anterioară declanșării pandemiei de coronavirus a fost cea care a schimbat cursul lucrurilor, ci, mai degrabă, agilitatea și flexibilitatea existente în ADN-ul fiecărei organizații, capacitatea de a-și regândi procesele și de a se adapta rapid unei realități aflate într-o continuă schimbare”, continuă Sima.

Însă, la mai bine de un an de la debutul pandemiei, Liviu Sima spune că a constat că majoritatea antreprenorilor și oamenilor de afaceri au realizat cât de importantă este digitalizarea și cum modificarea și automatizarea unor procese îi poate ajuta să rămână valizi, într-o piață competitivă.

„Acum, într-adevăr, companiile, indiferent de mărimea lor, simt o presiune să facă această schimbare, însă, în continuare, nu au clari pașii pe care trebuie să îi urmeze. Pentru acestea apelează fie la furnizori de încredere, fie la programe de accelerare digitală, menite să sprijine organizațiile interesate și să le pună la dispoziție know-how-ul necesar”.

De altfel, IT Genetics este implicată într-o astfel de inițiativă. Se numește vreau.online și aduce împreună unii dintre cei mai importanți furnizori de tehnologie și soluții digitale din România. Scopul alianței este să digitalizeze 50 de producători români, făcându-i mai competitivi, astfel încât să poată concura atât cu jucători locali, cât și internaționali.

Cum poate Guvernul să se implice în creşterea nivelului de digitalizare?

Potrivit lui Liviu Sima, toate sectoarele beneficiază de digitalizare și au nevoie să aplice deja o strategie în acest sens, dar există o serie de industrii care au nevoi stringente. Printre acestea, se numără producția, logistica, retailul, sănătatea, zonele de energie-utilități, educație și financiar.

„Consider, însă, că ideea urgentării se abordează raportat la stadiul în care se află fiecare companie, din punct de vedere al digitalizării. Organizațiile care nu au făcut încă pași concreți în această direcție au nevoie să accelereze procesul, pentru a putea ține pasul cu tendințele generale ale pieței. Dacă nu o fac într-un ritm suficient de alert, este posibil să nu mai poată recupera decalajul produs, iar acest lucru se va simți în faptul că nu vor ține pasul cu așteptările consumatorilor, atât în ceea ce privește calitatea și eficiența serviciilor, cât și în materie de costuri”.

Iar, Guvernul, în opinia sa, ar trebui să fie un vector important de educație în acest domeniu și să sprijine companiile, atât prin campanii și canale de informare – cum sunt târgurile, conferințele etc. -, cât și prin măsuri specifice, cu impact financiar.

„Mă refer aici, de exemplu, la facilitarea accesului la fonduri europene, acordarea de subvenții și derogări, precum și la oferirea unor reduceri la plata taxelor, în funcție de gradul de digitalizare atins de fiecare companie. În plus, consider că ar fi benefice programele locale de dezvoltare digitală, care să susțină companiile mici și mijlocii și să contribuie la dezvoltarea de capabilități în rândul angajaților”, explică antreprenorul.

El a adăugat că în România, în perioada pandemiei, procesele de transformare digitală au fost accelerate substanțial, atât de companiile internaționale, cât și de cele locale.

„În ultimul an, am reușit să facem progrese relevante, așa că eu aș considera acesta momentul T0 pentru digitalizare. Mai mult, este important din punctul meu de vedere, că identificăm nevoi reale și că furnizorii de servicii IT au reușit să stea la aceeași masă cu structurile operaționale și de business, să evalueze ce este de făcut și care sunt beneficiile pentru afacere și oameni. Estimez că, în 5-10 ani, piața de IT se va maturiza și că atunci vom discuta despre companii românești cu adevărat digitalizate. Ne ajută, bineînțeles, și faptul că avem profesioniști foarte buni, cu experiență în IT și tehnologie”.


 

Sursa: www.economica.net, Lidia Neagu, 09 08. 2021

https://www-economica-net.cdn.ampproject.org/c/s/www.economica.net/liviu-sima-antreprenor-it-estimez-ca-in-5-10-ani-piata-de-it-se-va-maturiza-si-ca-atunci-vom-discuta-despre-companii-romanesti-cu-adevarat-digitalizate_524374.html/amp

109 persoane au citit acest articol.

Horia Nes

Numele meu este Horia Neș sunt pasionat de digitalizare,  citesc constant despre proiecte noi si ofer consultanță pe partea de vânzari de solutii software.

0 Commentarii

Lasă un comentariu

Urmărește-ne