Ce înseamnă o companie data-driven

Ne place să credem că toate companiile din România merg înainte, se dezvoltă și se transformă în organizații mai deschise, mai performante, orientate spre viitor. Dar este oare așa?

Ce înseamnă o companie data-driven?

De ce au devenit datele atât de importante? 

De ce mediul antreprenorial insistă pe ideea digitalizării?

 

Articol de Ruben Marian, CEO și fondator al companiei data-driven UTILBEN.

 

Sunt întrebările pe care ni le punem de fiecare dată când se vorbește de inovare și progres, raportat la mediul de business din România. Cum poți să îți îmbunătățești afacerea, să devii mai productiv și, bineînțeles, mai profitabil? 

 

Ne place să credem că toate companiile din România merg înainte, se dezvoltă și se transformă în organizații mai deschise, mai performante, orientate spre viitor. Dar este oare așa? Se schimbă majoritatea firmelor românești, din punct de vedere digital? Datele se află în centrul oricărui proiect de acest tip, iar majoritatea companiilor din țara noastră știu asta, dar întâmpină dificultăți în procesul de reinventare. Pentru că despre asta vorbim. Despre o identitate total nouă, pe care trebuie să o adopte atât conducerea, cât și subalternii. De la primul până la ultimul angajat.

Provocările, nu obstacolele, stau în calea reinventării antreprenorului român. Și, așa cum ne spune orice manual de business, provocările nu sunt bariere, ci sunt oportunități de a deveni mai buni. O luptă cu noi înșine, cu firea noastră conservatoare sau aflată într-o rutină confortabilă, dar o luptă pe care trebuie să o purtăm și, mai ales, trebuie să o câștigăm! Recompensa victoriei este o companie data-driven. În traducere liberă, o organizație care pune accent pe digitalizare și pe date concrete, și nu pe intuiție și experiență personală.

 

Ce înseamnă să conduci o companie data-driven?

Care sunt obstacolele care trebuie depășite și care sunt avantajele care vin la pachet cu digitalizarea?

O companie data-driven este caracterizată, în primul rând, de modul în care se iau deciziile. Toate hotărârile se iau pe baza datelor, nu pe relații personale, instinct sau fler. Sentimentele nu își au locul în mediul de business al secolului XXI. Poate nu și-au avut locul niciodată. Managementul unei firme se bazează pe date, pentru că acestea oferă o cunoaștere interioară absolută - cifrele nu mint niciodată -, datele înlesnesc acea colaborare fructuoasă între angajați - mai presus de relații personale -, iar aceleași date vin la pachet cu puterea de a schimba și optimiza procesele de afaceri.

Datele sunt critice pentru luarea deciziilor corecte și continuitatea unei afaceri. Cu toate astea, majoritatea companiilor din România sunt conduse pe bază de intuiție sau sentimente. Datele conferă o perspectivă reală asupra lucrurilor, un mod sigur de a stabili viitorul unei organizații, însă majoritatea antreprenorilor nu și-au definit foarte clar sistemele de business pe care trebuie să le folosească. Lipsesc elemente fundamentale pentru bunul mers al unei afaceri: procese, proceduri, roluri și responsabilități bine definite. Iar această absență a digitalizării inhibă capacitatea de creștere, dezvoltare și internaționalizare a companiilor românești.

Cultura datelor înseamnă să înțelegi importanța informației, să colectezi în timp real statistici despre tot ce mișcă în compania ta, să te folosești de cifre pentru a lua decizii-cheie, pentru a-ți planifica pașii și pentru a înțelege efectiv ce se întâmplă în organizația pe care o conduci. Angajații tăi trebuie să rezoneze 100% cu această politică de lucru și să adere la cultura datelor. Pentru asta, este nevoie de educarea oamenilor tăi și de instruirea lor continuă. Angajații trebuie să devină prieteni buni cu tehnologia și trebuie învățați cum să lucreze cu date exacte. Practic, firma ta trebuie să devină un model de business pentru membrii echipei tale, pentru parteneri și colaboratori și, mai ales, pentru clienți.

Angajații tăi trebuie să înțeleagă importanța rezultatelor. Să fie clar care sunt rezultatele pentru care sunt responsabili și cum se măsoară performanța muncii lor. Totul ține de sistematizare. Definirea unui sistem de business clar și complet, un sistem cu procese, proceduri, roluri, responsabilități, indicatori de performanță.

O companie trebuie văzută ca o piramidă a comunicării structurate. La vârf, se află conducerea, apoi se află șefii de departamente, iar baza piramidei este formată din membrii fiecărei echipe. Practic, o companie de succes trebuie împărțită în business unit-uri, iar acestea să fie responsabile de propriile rezultate, să opereze pe baza unui sistem și comunicarea datelor să se facă prin unelte, programe și aplicații software. Iar această comunicare structurată să aibă loc și atunci când inversăm piramida, de la membrii echipelor către căpitani, apoi între departamente și, în cele din urmă, către conducere.

Prioritizarea ține de disciplină, de concentrare și stabilirea obiectivelor. Atenția trebuie să cadă pe lucrurile esențiale. Să ai un țel precis și să nu te abați de la îndeplinirea lui. În cazul nostru, scopul este dezvoltarea unui software propriu. O platformă informatică pe care să te poți baza și care să fie personalizată, adaptată nevoilor companiei tale. Este ca atunci când contractezi un arhitect pentru casa ta. Desenele tehnice trebuie să fie precise și la centimetru. Nu e loc de nicio eroare și nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Același lucru îl vrei și de la programul informatic dezvoltat pentru compania ta.

Avantajele sunt multiple. În primul rând, cultura datelor este prea puțin exploatată în țara noastră. Prin urmare, vei avea un avantaj net față de concurență și își vei lăsa competitorii în urmă. Sunt, însă, și obstacole pe drumul digitalizării. Din cauza faptului că accentul nu care pe cultura datelor, există puține modele de lucru și, implicit, puțini specialiști care să îți pună viziunea în practică. Este normal ca cererea să dicteze oferta. Dar ce drum lin a dus vreodată către succes? Trebuie să perseverezi, să inovezi și să duci această bătălie a transformării.

 

Sursa: www.utilben.ro, 03.07.2020, Ruben Marian, CEO și fondator al companiei data-driven UTILBEN

44 persoane au citit acest articol.

Horia Nes

Numele meu este Horia Neș sunt pasionat de digitalizare,  citesc constant despre proiecte noi si ofer consultanță pe partea de vânzari de solutii software.

0 Commentarii

Lasă un comentariu

Urmărește-ne